Bilgi teknolojileri ile toplumun eğitim bakımından kendini geliştirebilmesi, büyük ölçüde zaman ve mekândan bağımsız olarak öğrenme malzemelerine erişim imkânı bulmasına bağlıdır. Günümüzde, gelişen teknoloji ile birlikte özellikle internetin yaygınlaşması, bilgiye erişimde sınırların kalkmasına vesile olmuştur. ‘Bilgi çağı’ olarak adlandırılan yirminci yüzyılın son çeyreğinde, ‘bilgi’nin dünya genelinde açık erişim alt yapısı aracılığıyla herkesin erişimine açılması düşüncesi birçok ülke tarafından desteklenmektedir. Açık erişim sayesinde, bilimsel araştırmalara, açık kaynak kodlu yazılımlara ve açık ders malzemelerine vb. birçok kaynağa ulaşmak mümkün hale gelmiştir.
Internet sayesinde kitleleri bir araya getirerek yeni bir öğrenme deneyimi sunan ‘Massive Open Online Course’ (MOOC), Türkçe çevirisiyle de ‘Kitlesel Açık Çevirimiçi Dersler’ (KAÇK), üniversite derslerinin, herkese açık ve ücretsiz çevrimiçi bir platformda verildiği, içeriğin genellikle video ile aktarıldığı, binlerce kişinin etkileşime geçerek öğrenme deneyimine katıldığı bir eğitim-öğretim modelidir.
MOOC’LAR NASIL VE KİMLER TARAFINDAN KULLANILABİLİR?
Dünyanın neresinde olursa olsun, öğrenci olan veya olmayan herkese açık olan, köklü üniversitelerde, birçok farklı uzmanlık alanında, farklı bilgi ve deneyim seviyelerinde öğrenci ve profesyonellere yönelik tasarlanmış MOOC’lardan faydalanmak mümkündür. MOOC’lara genellikle internet adresi üzerinden ad-soyad, e-posta adresi gibi bilgilerle kayıt olarak dersleri takip edebilme imkânı bulunmaktadır.
MOOC ortamlarında binlerce hatta yüzbinlerce öğrenen olabilmekte ve genellikle kayıt oranlarının yüksek olmasına rağmen dersleri takip eden ve dersleri tamamlayanların sayısı kayıt olanların sayısına göre düşük olduğu görülmektedir. MOOC ortamlarına kayıt olan öğrencilerin binler hatta yüzbinlerce olmasından dolayı, dersi biterenlerin sayısı örgün öğretimle ders bitirenlere oranla çok daha fazladır.
MOOC’LARIN YARARLARI VE SAKINCALARI
MOOC’ların Yararları
İnternet bağlantısı olan her yerde eğitim imkânı,
Ana dilde eğitim imkânı,
Bir çok ders aracı ve materyali arasından seçim yapabilme imkânı,
Zaman ve mekandan bağımsız olmak,
Kolay ve hızlı ders hazırlanabilmesi,
Paylaşılabilir ve yeniden kullanılabilir ders materyalleri,
Resmiyetten uzak bir öğrenme ortamı,
Öğrenenler arasındaki etkileşim ile öğretimin desteklenmesi,
Eğitim almak için ön koşulun olmaması ve eğitim veren kurumu seçebilme özgürlüğü,
Düşük ücretli ya da ücretsiz kaliteli eğitim olanağı,
Bireyin kendi hızında ve istediği zaman da öğrenmesini sağlaması,
Hayat boyu öğrenmeyi desteklemesi (https://moocguide.wikispaces.com/).
Bir işte çalışanlara eğitim-öğretim imkânı sunması,
Belli bir meslek veya uzmanlık alanı konusunda bilgi sahibi olmak isteyenlerin bilgi ve yeteneklerini geliştirmesini sağlaması,
Materyallerin çok çeşitli olması ve zengin içeriklerle desteklenmesi,
Öğrencinin, kendi hızında ilerlemesine imkan sağlaması ve geri bildirimlerin zamanında ve yerinde alınmasını sağlaması,
Katı bir müfredatla bağlanan öğrencilerin müfredatın esnekleştirilmesi ile kendi eğilimine uygun dersler alabilmesi,
Maliyetleri düşürerek eğitim-öğretimin çok geniş bir kitleye ulaşmasına yardımcı olması,
Engelliler, hastalık nedeniyle evden dışarı çıkamayanlar ve hamileler için bulundukları yerden eğitim öğretim imkanı sağlaması gibi yararları da vardır.
MOOC’ların Sakıncaları
Öğrenenler kendi ders içeriklerini oluşturmada zorluk çekilmektedir
Öğrenenlerin başarılarının değerlendirilmesi bakımından, online eğitimde ‘kopya’ sorunu vardır (Car, 2012).
Dijital olarak hazırlanmış ders materyallerini takip edebilmek için belli bir beceri gerekir.
Dersleri takip etmek için zaman ve çaba gerekir.
Yeterli donanımın (bilgisayar, hoparlör web-cam v.b.) ve internet bağlantısının olması gerekmektedir.
Kişisel gelişimin parçası olan üniversite deneyimini (okul iklimi) sunmamaktadır.
Katılımcıların kendi kendine ders çalışma ve izleme disiplinine sahip olmaları gerekmektedir.
Dersleri izlemek katılımcıların insiyatifinde olduğu için ders bırakma oranları yüksektir.
Laboratuar ortamında çalışma imkanının olmaması ve deneye dayalı derslerin uzaktan verilememesi.
DÜNYADA VE TÜRKİYE’DE MOOC UYGULAMALARI
Dünyada MOOC Uygulamaları
Coursera, EdX, Udacity, Khan Academy,
Türkiye’de MOOC Uygulamaları
E-Üniversite, Anadolu MOOCs, AtademiX, Akadema
KAYNAKÇA
Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi Journal of Research in Education and Teaching Kasım 2015 Cilt:4 Sayı:4 Makale No: 03 ISSN: 2146-9199
“Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2017; 13(2): 595-608” DOI: http://dx.doi.org/10.17860/mersinefd.336745
Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi AUAd 2015, Cilt 1, Sayı 3, 108‐114 auad.anadolu.edu.tr
Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, October 2014, 5(4)
Akademik Bilişim 2015, 4-6 Şubat 2015, Anadolu Üniv
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder