Scratch, ABD’de bulunan MIT’nin geliştirdiği, 8-16 yaş arası
çocukların kullanımına göre tasarlanmış oldukça basit bir arayüze sahip
programlama ortamıdır. Geleneksel programlama dillerinin aksine kullanıcı,
istediği fonksiyonları fare ile tıklayıp sürükleyerek animasyonlar, oyunlar ve
hikayeler oluşturabilirsiniz.
Scratch, renkli bir arayüze sahiptir. Bu sayede çocukların
ilgisini çekmektedir. Programlama dillerinin aksine, hazır fonksiyonlar
kategorilere ayrılarak kolay bir biçimde kullanıma sunulmuştur. Bu sayede
programlamaya yeni başlayan kişi, algoritma yapısını if, else, while, for gibi
görece karmaşık ve noktalama işaretleri gibi özen isteyen yapıları kullanmadan
kavrayabiliyor.
Scratch’i ister bilgisayarınıza kurun, isterseniz web
tarayıcınızın penceresinden kullanın. Üye olursanız, başkalarının yaptığı
değişik programları ve animasyonları görebilir, hoşunuza gidenleri kendi
isteğinize göre değiştirebilir veya kendi yaptığınız eserinizi diğer kişiler
ile paylaşmak için siz de sergileyebilirsiniz.
Yazılımın kurulum dosyasına aşağıdaki linkten ulaşabilirsiniz.
https://drive.google.com/file/d/1FZdfmDu1XK3M-NK2JAXTFqJ3bOfL_AJf/view?usp=sharing
Scratch'ı çevrimiçi olarak kullanmak için aşağıda linki verilen siteyi ziyaret ediniz.
Scratch'ı çevrimiçi olarak kullanmak için aşağıda linki verilen siteyi ziyaret ediniz.
SCRATCH İLE NASIL OYUN YAPILIR?
İlk olarak nasıl bir proje yapacağımızı anlatmak yerinde
olacaktır. Çalıştırdığımızda bize bilmeceler soran, her bildiğimiz bilmece için
doğru cevap sayımızı bir arttırıp puanımızı da beş arttıran, bilemediğimiz her
bilmece için de yanlış sayımızı bir arttıran bir proje oluşturacağız.
Programı açtığınızda ilk olarak karşınıza böyle bir ekran çıkacaktır. Öncelikle bu projede kedi karakterimizi kullanmayacağımız için karaktere sağ tıklayıp silmemiz gerekir. Kedi karakterimizi silince boş bir sahne elde etmiş olacağız.
Sahnemize arka plan resmi eklemek için orta kısımdaki “Backgrounds”
seçeneğini seçip yeni arka plan seçeneklerinden “İçeri Aktar” seçeneğini
seçiyoruz. Açılan pencereden bilgisayarımızın herhangi bir yerinde bulunan
istediğimiz bir arka plan resmi seçebiliriz.
İstediğimiz arka plan resmini ekledikten sonra hemen
sahnenin al kısmında bulunan yeni karakter seçeneklerinden ortada bulunan
yıldız seçeneğinden programın kütüphanesinde bulunan hazır karakterlerden
ekleyebilir veya ilk baştaki yıldızı seçip kendimiz de karakter
oluşturabiliriz. Bu proje için hazır bir karakter işimizi göreceği için hazır
karakterlerden birini seçeceğiz.
Arka plan ve karakter seçimimizi yaptıktan sonra programlama kısmını yapacağız. İlk olarak projemizde değişkenlerle çalışacağımız için sol üst taraftaki değişkenler kısmından “Değişken oluştur” seçeneğini seçerek bize lazım olan ad, puan, doğru cevap ve yanlış cevap değişkenlerimizi oluşturuyoruz. Oluşturduğumuz değişkenler hem değişkenler panelinde hem de sahne üzerinde görünecektir.
Buradaki programlama talimatlarını ekleyerek projemizi
tamamlıyoruz. Burada sadece bir tane bilmecenin kodlarını oluşturdum. Siz ne
kadar istiyorsanız aynı kodları kullanıp sadece soruları değiştirerek
istediğiniz kadar bilmece ekleyebilirsiniz.
Scratch ile yapılmış örnek bir projeye aşağıdaki linkten ulaşabilirsiniz.
KAYNAKÇA
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder