31 Mart 2018 Cumartesi

SCRATCH NEDİR?


Scratch, ABD’de bulunan MIT’nin geliştirdiği, 8-16 yaş arası çocukların kullanımına göre tasarlanmış oldukça basit bir arayüze sahip programlama ortamıdır. Geleneksel programlama dillerinin aksine kullanıcı, istediği fonksiyonları fare ile tıklayıp sürükleyerek animasyonlar, oyunlar ve hikayeler oluşturabilirsiniz.

Scratch, renkli bir arayüze sahiptir. Bu sayede çocukların ilgisini çekmektedir. Programlama dillerinin aksine, hazır fonksiyonlar kategorilere ayrılarak kolay bir biçimde kullanıma sunulmuştur. Bu sayede programlamaya yeni başlayan kişi, algoritma yapısını if, else, while, for gibi görece karmaşık ve noktalama işaretleri gibi özen isteyen yapıları kullanmadan kavrayabiliyor.

Scratch’i ister bilgisayarınıza kurun, isterseniz web tarayıcınızın penceresinden kullanın. Üye olursanız, başkalarının yaptığı değişik programları ve animasyonları görebilir, hoşunuza gidenleri kendi isteğinize göre değiştirebilir veya kendi yaptığınız eserinizi diğer kişiler ile paylaşmak için siz de sergileyebilirsiniz.

Yazılımın kurulum dosyasına aşağıdaki linkten ulaşabilirsiniz. 
https://drive.google.com/file/d/1FZdfmDu1XK3M-NK2JAXTFqJ3bOfL_AJf/view?usp=sharing

Scratch'ı çevrimiçi olarak kullanmak için aşağıda linki verilen siteyi ziyaret ediniz.


SCRATCH İLE NASIL OYUN YAPILIR?

İlk olarak nasıl bir proje yapacağımızı anlatmak yerinde olacaktır. Çalıştırdığımızda bize bilmeceler soran, her bildiğimiz bilmece için doğru cevap sayımızı bir arttırıp puanımızı da beş arttıran, bilemediğimiz her bilmece için de yanlış sayımızı bir arttıran bir proje oluşturacağız.


Programı açtığınızda ilk olarak karşınıza böyle bir ekran çıkacaktır. Öncelikle bu projede kedi karakterimizi kullanmayacağımız için karaktere sağ tıklayıp silmemiz gerekir. Kedi karakterimizi silince boş bir sahne elde etmiş olacağız.


Sahnemize arka plan resmi eklemek için orta kısımdaki “Backgrounds” seçeneğini seçip yeni arka plan seçeneklerinden “İçeri Aktar” seçeneğini seçiyoruz. Açılan pencereden bilgisayarımızın herhangi bir yerinde bulunan istediğimiz bir arka plan resmi seçebiliriz. 


İstediğimiz arka plan resmini ekledikten sonra hemen sahnenin al kısmında bulunan yeni karakter seçeneklerinden ortada bulunan yıldız seçeneğinden programın kütüphanesinde bulunan hazır karakterlerden ekleyebilir veya ilk baştaki yıldızı seçip kendimiz de karakter oluşturabiliriz. Bu proje için hazır bir karakter işimizi göreceği için hazır karakterlerden birini seçeceğiz. 


Arka plan ve karakter seçimimizi yaptıktan sonra programlama kısmını yapacağız. İlk olarak projemizde değişkenlerle çalışacağımız için sol üst taraftaki değişkenler kısmından “Değişken oluştur” seçeneğini seçerek bize lazım olan ad, puan, doğru cevap ve yanlış cevap değişkenlerimizi oluşturuyoruz. Oluşturduğumuz değişkenler hem değişkenler panelinde hem de sahne üzerinde görünecektir.

Buradaki programlama talimatlarını ekleyerek projemizi tamamlıyoruz. Burada sadece bir tane bilmecenin kodlarını oluşturdum. Siz ne kadar istiyorsanız aynı kodları kullanıp sadece soruları değiştirerek istediğiniz kadar bilmece ekleyebilirsiniz.

Scratch ile yapılmış örnek bir projeye aşağıdaki linkten ulaşabilirsiniz.

KAYNAKÇA

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder